{ "title": "6 Sınıf Matematik Konu Anlatımı", "image": "https://www.konuanlatimlari.gen.tr/images/6-Sinif-Matematik-Konu-Anlatimi-18845.png", "date": "20.01.2024 11:58:03", "author": "Hilal turan", "article": [ { "article": "6. Sınıf matematik konu anlatımı, Konular doğal sayılar, problemler, açılar, çarpanlar ve katlar şeklindedir. Bu konular düşünüldüğü kadar zor değildir. İçerikleri oldukça basittir. Fakat problemler konusunda soruların mantığını anlamak ve özellikle de çok zoru çözmek gerekir.

6. Sınıf matematik konu anlatımı, konuları nelerdir?

Taban ve üs birer doğal sayı olmak üzere, taban üzerine üs biçimindeki ifadelere üslü nicelikler denir. Üslü bir nicelik \"üs\" adedince \"taban\"ın yan yana tekrarlı çarpımı anlamına gelir. Sıfırdan farklı bir doğal sayının sıfırıncı kuvveti 1'dir. Her doğal sayının birinci kuvveti kendisine eşittir. 0'ın 0 hariç tüm kuvvetleri 0'dır. 1'in her kuvveti 1'dir.

Doğal sayılarla dört işlem yapılırken işlem önceliğine dikkat edilir. Önce parantez içindeki işlemler, sonra çarpma veya bölme, daha sonra toplama veya çıkarma işlemi yapılır. Örneğin 7. (40÷5) işlemini yaparken önce parantez içindeki işlem yapılır yani 40÷5 =8, daha sonra çarpma işlemi yapılır yani 7.8=56 bulunur. [ () ] Şeklinde iç içe geçmiş parantezler varsa önce içteki parantezlerden işleme başlanır. () Şeklindeki parantezin [ ] şeklindeki parantezin içinde olduğuna dikkat edin. Örneğin (8+7). (105-29) ÷2+1 işlemini yaparken önce parantez içindeki işlemler yapılır. Yani (15). (76)÷2+1 işlem bu şekli alır. Sonra soldan sağa hangisi önce ise çarpma veya bölme işlemleri yapılır. Yani 1140÷2+1 haline gelir. Daha sonra da sırasıyla bölme ve toplama yapılırsa 570+1=571 sonucu elde edilir. Hangi işlemi önce yapacağımızı belirlemek için sayılarla işlemlerde parantez kullanırız. Birden fazla işlemin yer aldığı durumlarda bu öncelik sırasının takip edilmesi gerekir: üslü niceliklerle işlemler, parantez içindeki işlemler, çarpma veya bölme işlemleri, toplama veya çıkarma işlemleri. Ayrıca aynı önceliğe sahip işlemler yapılırken soldan sağa doğru sıra izlenir. Örneğin çarpma veya bölme bir işlemde aynı anda bulunuyorsa en solda hangi işlem varsa o yapılır.

Doğal sayılarda dört işlem konusunda 18. (80+3) işleminde öncelikle parantez içindeki işlemi yapmayı, daha sonra da çarpma işlemini yapmamız gerektiğini söylemiştik. Yani 18.83= 1494 olur. Bu işlemin sonucunu zihinden bulmamız istendiğinde, çarpımı bulmak zor gelebileceği için farklı zihinden işlem stratejilerini kullanabiliriz. Örneğin bu işlemi 18. (80+3)= 18.80+ 18.3= 1440+ 54=1494 şeklinde yaparsak yine aynı sonucu bulmuş oluruz. Bir doğal sayı, toplam durumunda olan iki doğal sayı ile çarpılırken, toplam durumunda olan her bir doğal sayı ile çarpılır ve daha sonra bu çarpımlar toplanır. Bu işlem çarpma işleminin toplama işlemi üzerinde dağılma özelliği olarak adlandırılmaktadır.

Örnek 1

15. (12+16) =(15.12) + (15.16) şeklinde yazılabilir. Bir doğal sayı ile iki doğal sayının farkı çarpılırken, bu doğal sayı ile fark biçimindeki her sayı ayrı ayrı çarpılır, daha sonra bu çarpımların farkı alınır. Bu işlem çarpma işleminin çıkarma işlemi üzerinde dağılma özelliği olarak adlandırılmaktadır.

Örnek 2

15. (16-2)= (15.16)-(15.2) şeklinde gösterilebilir. İki doğal sayının aynı doğal sayı ile ayrı ayrı çarpımlarının toplamı (Veya farkı) bu iki doğal sayının toplamının (Veya farkının) ortak olan doğal sayı ile çarpımına eşittir. Bu özellik ortak çarpan parantezine alma özelliği olarak adlandırılmaktadır. Örneğin 15.16+15.2 ifadesi 15. (16+2) şeklinde de yazılabilir. Benzer şekilde çıkarma işleminde de kullanılır. Örneğin 15.16-15.2= 15. (16-2) şeklinde yazılabilir.

6. Sınıf matematik konu anlatımının en kolay konusudur. Matematikte problemlerin çözümünde bu aşamalar kullanılır: problemi anlama; problem dikkatle okunur. Eksik, fazla ve gerekli bilgiler belirlenir. Verilen bilginin yeterli olup olmadığına bakılır. Ekstra bilgiye ihtiyaç olup olmadığı ortaya konur. Problem kendi oluşturduğumuz cümlelerle ifade edilir. Problem anlatılmak istenen olay ve ilişkilerle ilgili sözel, sembolik, tablo veya grafiksel gösterimler açıklanır ve ilişkilendirilir. Plan yapma; daha önce benzer bir problem çözülüp çözülmediği düşünülür. Cevap evet ise orada neler yapıldığı hatırlanır. Verilerin birbirleri ile ilişkisi dikkate alınır. Çözüm için işe yarayacak bir kural olup olmadığına bakılır. Problemin çözümüne yönelik uygun bir strateji seçilir. Planlanan çözümde bütün bilgilerin kullanılıp kullanılmadığına bakılır. Cevap tahmin edilir. Planı uygulama; çözüme yönelik seçilen stratejinin gerektirdiği işlemler yürütülür. Diğer bir ifade ile seçilen strateji kullanılır. Plan işe yaramaz ise yeni bir plan yapılır. Çözüm bulunur. Çözümü değerlendirme; problemde verilenler ile cevabın uyumlu olup olmadığına bakılır. Planlamadaki tahmin edilen cevap ile kıyaslandığında cevabın mantıklı olup olmadığına bakılır. Eğer çözüm cevaba uygun değil ise yeni bir plan yapılır ve çözüme tekrar en baştan başlanır.
" } ] }